Hej Finspång!

I projektgruppen har vi de flesta av våra träffar online. Det främsta skälet till det är att vi som deltar sitter utspridda i det östgötska landskapet och att resa varje gång vi ska ses skulle ta tid från viktigt projektarbete. Online träffarna fungerar bra och vi har hittat öppna former för diskussioner, men visst är det vissa aspekter som försvinner när vi inte ses ”på riktigt”. Vi försöker därför att ses fysiskt en gång per termin och då passar vi också på att göra en östgötsk turné. I höstas (eller somras snarare, minns ni hur varmt och skönt det kan vara i augusti!) sågs vi i Linköping på universitetet.

Igår (den 9/2) var det dags för besök i Finspång när Katrin och Linda tog emot oss på Högalidskolan respektive Nyhemsskolan. Förutom att dessa träffar ger oss möjligheten att lära känna varandra lite bättre (en nog så viktig aspekt i praktiknära forskning) gav det oss också möjligheten att få träffa viktiga personer runt projektet (igår var t.ex. utbildningschefen i Finspångs kommun och rektorn på Nyhemsskolan med under delar av dagen) samt se några av de lärmiljöer som vi pratar så mycket om. Det där sista är en särskilt viktig aspekt i ett projekt som vårt. Även om vi främst fokuserar på lärar-elevrelationerna så är relationernas sammanhang viktiga. Att få möjlighet att se skolorna ger en extra dimension till det vi diskuterar.

Vi tackar alla i Finspång för en fin dag och så får vi se vart den östgötska turnén tar oss om ett halvår!

/Lina, forskare vid LiU